W Polsce samochody z instalacją gazową LPG są niezwykle popularne, o czym decyduje niska cena za 1 litr takiego paliwa, zwłaszcza w porównaniu z 1 litrem benzyny czy ropy. Czy w przypadku posiadania samochodu na LPG konieczne jest stosowanie specjalistycznych olejów silnikowych z oznaczeniem, że są one przeznaczone do aut na gaz?
Wymagania jakościowe
Do silników na gaz LPG specjaliści rynku motoryzacyjnego polecają wykorzystanie dobrej jakości oleju silnikowego o uniwersalnym zastosowaniu, który będzie spełniał wymagania producenta danego modelu i marki pojazdu. W zasadzie każdy olej silnikowy przeznaczony do samochodów zasilanych benzyną będzie odpowiedni do aut na gaz tej samej klasy i rodzaju.
Oleje stricte do LPG
Producenci olejów przeznaczonych do samochodów z LPG przekonują, że są one optymalnym wyborem dla kierowców z kilku powodów. Po pierwsze w silniku zasilanym gazem istnieje wyższa temperatura spalania niż w jednostce zasilanej benzyną. Wynika to z właściwości gazu, który potrzebuje więcej powietrza w procesie spalania. Gaz ponadto nie zapewnia wewnętrznego chłodzenia, jak w przypadku benzyny i spala się wolniej od niej, co wiąże się z pobieraniem dużych ilości ciepła. W cylindrach panuje wyższa temperatura przez dłuższy czas, co wpływa ujemnie na stan jednostki napędowej. Dlatego olej silnikowy powinien wytrzymywać takie warunki termiczne, zapewniając dobre sparowanie poszczególnych elementów silnika. Oleje do LPG na pewno spełniają takie wymagania.
Jak wybrać olej do auta z instalacją gazową?
Zasady wyboru oleju silnikowego do samochodu z instalacją gazową są tożsame jak w przypadku aut na benzynę. Benzynę i LPG należy traktować pod tym względem jako alternatywne względem siebie paliwo. Smarowanie poszczególnych elementów silnika w takich przypadkach odbywa się w dokładnie taki sam sposób. Im lepszy jakościowo olej – pod względem jego lasy gęstości i lepkości, tym lepiej dla kondycji silnika pojazdu. Do gazu LPG zaleca się stosowanie olejów klasyfikowanych według SAE, które nie gęstnieją zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Najlepiej wybrać produkty półsyntetyczne lub w pełni syntetyczne, których kompozycja opiera się na technologii lekkich estrów.
W przypadku doboru środka smarującego do silnika z LPG, najlepiej sprawdzi się olej minimum 10W40, jeśli jednak zamierzamy najczęściej wykorzystywać nasze auto w warunkach miejskich, warto wybrać olej 10W50 lub 0W40. Ten pierwszy wytrzymuje bardzo wysokie temperatury bez straty dla swojej lepkości i lepiej odprowadza ciepło generowane na bloku silnika, zaś olej z oznaczeniem 0W ma tę przewagę, że przy siarczystych mrozach rzędu ponad -30 stopni Celsjusza nie stworzy problemów z uruchomieniem silnika, ponieważ chroni elementy jednostki napędowej już w ciągu kilkunastu pierwszych sekund, po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
Do silników gazowych nie nadają się niskooporowe oleje estrowe najnowszej generacji, które nazywane są produktami paliwooszczędnymi. Mają one bardzo rzadką konsystencję i dużą zdolność do pochłaniania wilgoci. Łatwo łączą się z cząsteczkami wody, a w przypadku paliwa LPG, spala się ono w silniku przy dużym wydzielaniu pary wodnej, co może powodować nadmierne tworzenie się filmu olejowego.