Olej silnikowy należy do jednych z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w pojazdach mechanicznych i bez względu na to, z jakim rodzajem jednostki napędowej mamy do czynienia – silnikiem benzynowym czy diesel, zawsze ma za zadanie dokładne smarowanie poszczególnych elementów. Jak wybrać olej właściwy dla benzynowca i samochodu wyposażonego w silnik wysokoprężny diesel? Czy występują różnice pomiędzy tymi olejami?
Oleje o uniwersalnym zastosowaniu
Zdecydowana większość olejów silnikowych dostępnych na rynku motoryzacyjnym ma charakter uniwersalny, co oznacza, że przystosowano je do pracy zarówno z silnikami benzynowymi, jak i silnikami diesla. Tylko niektóre konstrukcje pojazdów będą wymagały wykorzystania w nich olejów o specjalnej kompozycji, dedykowanych do danego rodzaju jednostki napędowej.
Oleje silnikowe dla diesla
Specjalne oleje muszą być stosowane w autach marki Volkswagen i Audi, o silnikach diesel z pompowtryskiwaczami. Są to oleje takie jak:
- Castrol Edge Turbodiesel 5W–40,
- Shell Helix Diesel Ultra 5W-40,
- Mobil Super S Turbo Diesel 10W-40.
Wybór olejów musi być dobrze przemyślany, jeśli kierowca dysponuje samochodem z silnikiem diesla z filtrem cząstek stałych. Nadaje się do niego m.in. olej Castrol Magnatec Diesel 5W–40. Oleje przeznaczone do silników diesla wyposażonych w filtry cząstek stałych muszą zawierać choć minimalne ilości siarki, potasu i fosforu. Są one oznaczane jako tzw. oleje Low SAPS, które likwidują problem z olejem trafiającym do komór spalania silnika i do filtrów.
Oleje silnikowe w przypadku silników diesla pochłaniają zanieczyszczenia w formie sadzy. Są to produkty spalania, które bez właściwego pochłaniania przez olej, wydobywałyby się w dużych ilościach z rury wydechowej. Część czarnego dymu wydalana przez silnik diesla zostaje zatrzymana przez filtry w układzie wydechowym, a część „łapie” się w oleju i tam jest wiązana w postaci zawiesiny. Olej przeznaczony do diesli potrafi przyjąć dużą ilość substancji pochodzących ze spalania ropy i przyjmuje ciemniejszy kolor. Staje się także bardziej lepki i zamienia się stopniowo w szlam. Pozostawia grubszą warstwę nagaru na różnych elementach silnika i gorzej znosi wysokie temperatury, jakie generowane są na łożyskach turbosprężarki. Przepracowany olej nadaje się już tylko do wymiany, bo w przeciwnym wypadku może spowodować awarię turbiny.
Oleje silnikowe dla silników benzynowych
Nie tylko samochody z silnikami wysokoprężnymi, ale i z silnikami benzynowymi wymagają niekiedy stosowania dedykowanych dla nich płynów eksploatacyjnych. Silnik na benzynę z filtrem cząstek stałych wymusza na kierowcy wykorzystanie specjalnego oleju, np. Motul 8100 X-CLEAN 5W-40.
Do skrzyni korbowej w samochodzie na benzynę, w szczególności podczas rozruchu, może przedostawać się paliwo, przez co olej się rozrzedza i film olejowy na metalowych częściach może zostać przerwany. Z kolei w miarę zużycia olej odparowuje, a wysokie temperatury w silniku powodują degradację dodatków odpowiedzialnych za utrzymanie właściwej lepkości tego płynu. Dlatego warto zainwestować w dobrej jakości olej dedykowany do silników benzynowych, aby uniknąć ewentualnych usterek.
Oznaczenia olejów silnikowych
Klasyfikacja API dzieli oleje przydatne do silników benzynowych i diesli. W odniesieniu do silników benzynowych jakość oleju opisują litery S oraz litery od A do M, przy czym im dalsza litera alfabetu, tym mamy do czynienia z olejem lepszej jakości. Najsłabsze są płyny oznaczone SA, a najlepsze SM.
W przypadku silników diesla, klasyfikacja API znakuje oleje literą C (pierwszą) oraz literami od A do F, przy czym jakość rośnie wraz z kolejnymi literami alfabetu.
Olej warto wymieniać w samochodzie zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu – nie częściej i nie rzadziej, zawsze stosując taki produkt, który jest rekomendowany do danego typu silnika – diesla lub benzynowego bądź też stosując oleje uniwersalne.
Do diesla polecam olej z K2: TEXAR 5W-30 ULTRA. Dobrej jakości syntetyk.