Już od wielu lat w samochodach osobowych nie stosuje się olejów sezonowych, czyli zimowych i letnich. Obecnie kierowcy sięgają po wysokiej jakości oleje wielosezonowe, które spełniają wymagania lepkości właściwe dla klasy zimowej, jak i klasy letniej. Jednak ze względu na fakt, że zimowe miesiące to szczególnie wymagający okres dla samochodu, a zużyty olej utrudnia rozruch silnika, co może być szczególnie uciążliwe przy niskich temperaturach, warto zaplanować wymianę naszego oleju tuż przed zimą.
Oleje silnikowe wielosezonowe
Oleje jednosezonowe powszechnie używane były do połowy lat 50. XX w. Click To Tweet Były o tyle niewygodne, że wymagały wymiany w zależności od pory roku, bowiem inne właściwości posiadał olej przeznaczony na lato, a inne ten na zimę. Na szczęście, wraz z biegiem lat poprawiły się parametry lepkościowo-temperaturowe, dzięki czemu na rynku pojawiły się wielosezonowe oleje całoroczne (multigrande), które oznakowane są podwójną symboliką (np. 5W-40).
Klasy olejów silnikowych
Jednym z najważniejszych parametrów doboru oleju silnikowego jest jego klasa lepkości, które zostały ustanowione przez Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE). SAE opracowało 11 klas olejów silnikowych, z których 6 to oleje zimowe (0W, 0W 10W, 15W, 20W, 25W), z kolei klasy 20, 30, 40, 60 to oleje letnie. Z racji tego, że obecnie do samochodów stosuje się oleje wielosezonowe, na opakowaniu można znaleźć dwie wartości oddzielone literą W (W=winter). Pierwsza cyfra oznacza płynność oleju w niskich temperaturach. Im niższa jest ta liczba, tym olej pozostaje bardziej płynny w niskich temperaturach, z kolei druga cyfra oznacza lepkość oleju w wyższych temperaturach. I tu analogicznie – im wyższa jest ta wartość, tym olej będzie bardziej lepki w wysokich temperaturach. Przy doborze lepkości oleju przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta, które ujęte są w instrukcji obsługi pojazdu.
Tabela lepkości olejów:
Lepkość zimowa: | Temperatura: | Charakterystyka: |
0W | -35 st. C | Olej umożliwia rozruch silnika w bardzo niskiej temperaturze (do -35 st. C). Oleje z oznaczeniem 0W-30 to oleje syntetyczne najwyższej klasy. |
5W | -30 st. C | Olej z tym oznaczeniem poradzi sobie z rozruchem silnika przy -30 st. C. |
10W | -25 st.C | Typowy olej półsyntetyczny, który gęstnieje przy -25 st. C. Olej 10W-40 to najpopularniejsza “letnia” klasa lepkościowa. |
15W | -20st.C | Zapewnia rozruch przy -20 st. C., co w polskich warunkach może być niewystarczające. |
20W | -15st.C | Mało popularny olej, najczęściej stosowany do starszych lub sportowych samochodów. |
25W | -10 st.C | Oleje 25W nie są polecane na zimę, ponieważ nie poradzą sobie z rozruchem silnika w niskich temperaturach. |
Jaki olej silnikowy wybierać na zimę?
Jeśli decydujemy się na wymianę oleju silnikowego przed zimą, najrozsądniej w tym okresie byłoby zastosować olej syntetyczny o niskiej klasie lepkości, czyli ten z oznaczeniem 0W lub 5W. Oczywiście przed ich zastosowaniem, warto sprawdzić, czy producent samochodu dopuszcza możliwość stosowania akurat tego rodzaju oleju. Olej z niską klasą lepkości jest rzadszy, dlatego znacznie szybciej “rozsmaruje” silnik i tym samym zapewni łatwiejsze uruchamianie silnika przy niskich temperaturach.
Jak często należy wymieniać olej silnikowy?
Olej silnikowy należy wymieniać raz w roku lub co 15-20 tys. przejechanych km. Click To Tweet W nowszych pojazdach część producentów dopuszcza możliwość stosowania olejów typu long life, które wydłużają czas wymiany do około 30 tys. km. Olej można dolewać do poprzedniego, ale pod warunkiem, że ma identyczną klasę jakościową i lepkościową. Nie powinno się mieszać ze sobą olejów różnych klas. Nie wolno również mieszać olejów Low Saps przeznaczonych do silników Diesla z olejami Full Saps, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia filtra cząstek stałych.
Co jeszcze warto wymienić przed zimą?
Przed zimą warto również zadbać o wymianę płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie. Przede wszystkim należy pamiętać o wymianie płynu do spryskiwaczy, ponieważ płyn stosowany w lecie, czyli tzw. letni bardzo łatwa zamarza, gdyż z reguły nie zawiera w składzie alkoholu. Wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy, koniecznie należy zwrócić uwagę na jego temperaturę krzepnięcia, która w zimie powinna być jak najniższa. Bardzo istotna jest również wymiana płynu chłodniczego. Nie wolno dopuścić do zamarznięcia płynu w układzie chłodniczym, ponieważ może to doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. Przedzimowy okres to również doskonały czas, by sprawdzić stan płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy średnio powinno się wymieniać co dwa lata.
Fajny artykuł, na pewno się przyda 🙂 Ja używam olej od K2 TEXAR 5W-30 i staram się wymienić co 15tyś km.