Olej silnikowy pełni bardzo wiele ważnych funkcji w każdym samochodzie. Przede wszystkim wpływa on na prawidłowe funkcjonowanie naszego silnika. W sklepach znajdziemy wiele rodzajów olejów silnikowych przeznaczonych do różnych typów silników. Wybór tego właściwego ułatwiają oznaczenia umieszczone na etykiecie.
Rodzaje olejów silnikowych
Najbardziej ogólna klasyfikacja olejów silnikowych to podział na oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Najpopularniejsze w nowoczesnych silnikach są oleje syntetyczne i półsyntetyczne. Oleje syntetyczne cechują się najlepszymi właściwościami smarującymi. Oznacza to, że silnik jest odpowiednio chroniony przed wszelkimi otarciami, co wpływa na to, że poszczególne elementy silnika się mniej zużywają. Olej półsyntetyczny to kompromis pomiędzy olejem syntetycznym a mineralnym. Jest on na bazie oleju mineralnego, ale z domieszką syntetyka. Natomiast oleje mineralne – ze względu na swoją gęstość – polecane są do starszych samochodów o dużym przebiegu.
Klasyfikacja SAE
Kolejnym bardzo ważnym oznaczeniem, które można znaleźć na butelce oleju silnikowego to lepkość. Klasa lepkości to zdolność oleju do krążenia w silniku. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, która została opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Klasyfikacja lepkości wyróżnia 6 klas olejów zimowych i 6 klas olejów letnich. Obecnie najpopularniejsze są jednak oleje silnikowe wielosezonowe, które oznaczone są przez dwie wartości oddzielone myślnikiem, np. 5W-30.
Pierwsza cyfra przed W oznacza gęstość oleju w niskich temperaturach. Olej w niskiej temperaturze jest zawsze gęstszy niż w wysokiej. Im ta liczba jest wyższa, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej olej zachowuje swoje właściwości. Pozostała część kodu (po W) oznacza lepkość w wysokiej temperaturze. Im ta liczba jest wyższa, tym bardziej odporny jest olej na działanie wysokich temperaturach. Cyfry 40, 50, 60 zapewniają właściwości smarne dla silnika w coraz to wyższych temperaturach.
Liczby te są wartościami umownymi, dlatego nie należy ich wiązać z konkretnymi wartościami temperatury. Generalnie olej 0W zachowuje dobre właściwości w temperaturze nawet – 35 st. C., olej 5W w -30 st. C., olej 10W w -25 st. C. , olej 15W w -20 st. C, a olej 20W w -15 st. C.
Klasyfikacja API olejów silnikowych
Jakość olejów silnikowych określa klasyfikacja API. Click To Tweet Klasyfikacja jakościowa wiąże się ściśle z datą produkcji i rodzajem silnika, w jakim ma być zastosowany olej. Wyróżnia się normy dotyczące zarówno silników benzynowych, jak i silników diesla. Litera “C” oznacza, że olej przeznaczony jest do silników z zapłonem samoczynnym (diesle), z kolei litera “S’ widnieje na opakowaniach olejów do samochodów benzynowych. Każda z tych liter występuje w sąsiedztwie z drugą literą, która określa jakość, jaką spełnia dany olej: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL, SM. Im model silnika jest nowszy, tym dalsza jest litera alfabetu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku olejów przeznaczonych do silników dieslowskich. Jednak w tym wypadku często w kodzie występuje jeszcze dodatkowa cyfra, na przykład CG-4, która oznacza dodatkową normę.
Norma ACEA
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) w tłumaczeniu na język polski oznacza Asocjację Europejskich Konstruktorów Samochodowych. Jest to kolejna, a zarazem ostatnia z norm, którą można znaleźć na etykiecie oleju silnikowego. Normy ACEA pozwalają na jeszcze lepsze dopasowanie olejów do konkretnych modeli samochodów. Według klasyfikacji ACEA oleje silnikowe dzielimy na:
- A – przeznaczone do silników benzynowych,
- B – przeznaczone do silników diesla,
- C – do silników wymagających oleju niskopopiołowego (Lows SAPS),
- E – do mocno obciążonych silników diesla.
Każdej z liter w klasyfikacji ACEA towarzyszy cyfra. Im ta cyfra jest wyższa, tym lepsza jakość oleju. Przykładowo ACEA A5 to olej silnikowy przeznaczony do silników benzynowych, natomiast ACEA C3 to norma, która odnosi się do aut z filtrem cząstek stałych.