Typy olejów
Olej silnikowy spełnia funkcję środka smarnego dla wszystkich elementów silnika. Bez niego nie byłby możliwy bezpieczny rozruch pojazdu w warunkach niskich i wysokich temperatur. Charakteryzować powinna go odpowiednia lepkość, aby tworzony na częściach silnika film olejowy miał dostateczną grubość. Istnieje wiele rodzajów olejów, w tym oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Przedstawiamy ich charakterystykę.
Oleje mineralne
Teoretycznie oleje mineralne są przeznaczone dla starszej generacji aut. Stosowane są od lat do różnego typu pojazdów, a do ich głównych zalet zalicza się fakt, że nie powodują one zbytecznego obciążenia uszczelnień silnika. Za wadę natomiast należy uznać spadek ich wydajności i lepkości w stosunkowo krótkim czasie od nalania świeżego oleju do silnika. Produkty mineralne powodują też problemy z rozruchem silnika w niskich temperaturach.
Oleje mineralne obejmują produkty z oznaczeniem 15W-40 oraz 15W-50. Za olej mineralny TOTAL Quartz Diesel 5000 15W-40 trzeba zapłacić zaledwie od 20 zł za litr. Nieco więcej płacą kierowcy wybierający oleje marki Castrol – 23 zł za 1 litr oleju 15W-40.
Zobacz ranking olejów mineralnychOleje syntetyczne
Są produktami najwyższej jakości, powszechnie wykorzystywanymi w nowszych modelach aut. Charakteryzują się dobrą lepkością w skrajnych temperaturach – mniej zmieniają lepkość podczas nagłych zmian warunków termicznych. Znoszą duże obciążenia termiczne. Nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika, dlatego nie przyczyniają się do jego szybkiego zużycia.
Oleje syntetyczne nie tylko zapewniają świetne smarowanie w różnych warunkach otoczenia, ale umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i zadbanie w optymalny sposób o czystość silnika. Wolniej się wyczerpują i starzeją. Świetnie współpracują z filtrami cząstek stałych instalowanymi w niektórych pojazdach. Większość europejskich producentów samochodów zaleca stosowanie olejów syntetycznych w swoich najnowszych modelach aut.
W grupie olejów syntetycznych można wymienić oleje z przeznaczeniem do silników diesla czy oleje specjalistyczne – sportowe, które nieco zmniejszają moc pojazdu, za cenę lepszej jego ochrony przy przeciążeniach.
Oleje syntetyczne obejmują produkty: 0W-30, oW-40, 5W-30, 5W-40 oraz 5W-50. Ich cena jest zróżnicowana i zależy głównie od producenta. Na przykład olej syntetyczny TOTAL Quartz 5W-30 kosztuje 33 zł za litr, zaś olej CASTROL 5W-30 tej samej klasy to już 40 zł za litr.
Zobacz ranking olejów syntetycznychOleje półsyntetyczne
To racjonalny kompromis pomiędzy produktem syntetycznym a mineralnym. W skład oleju półsyntetycznego zwykle wchodzi baza mineralna, zajmująca 70 proc. cieczy oraz 30 proc. dodatku syntetycznego. Oleje półsyntetyczne najlepiej sprawdzą się w autach starszych, o niewielkich wymaganiach dotyczących smarowania. Są odporne na szybkie starzenie i nie obciążają uszczelnień silnika, co jest ich zaletą.
Wśród olejów półsyntetycznych wymienić należy oleje: 10W-40 oraz 10W-60. Za olej półsyntetyczny TOTAL Quartz 10W40 płaci się 20 zł za litr, a za olej CASTROL 10W-40 należy zapłacić 23 zł za litr. Podobnie cenowo wychodzi zakup olejów MOBILE 1.
Pomimo faktu, że oleje syntetyczne są uważane za najlepsze spośród wszystkich typów olejów silnikowych, to właściciel pojazdu zawsze powinien stosować w nim taki olej, który jest rekomendowany przez producenta. Jeśli nie wiemy, jaki wcześniej był stosowany w samochodzie, najlepiej sprawdzić rekomendacje producenta pojazdu w instrukcji obsługi lub w książce serwisowej. Gdybyśmy tam nie znaleźli tej istotnej informacji, zawsze lepiej zastosować olej półsyntetyczny, który nie spowoduje wypłukania nagaru z części silnika i nie będzie prowadził do powstania wycieków lub zmniejszenia stopnia kompresji, czyli ciśnienia w silniku.
Zobacz ranking olejów półsyntetycznych