Podczas użytkowania każdego samochodu, bez względu na jego model, markę, czy typ silnika – diesel czy benzynowy, zawsze przychodzi moment, w którym konieczna okazuje się wymiana oleju silnikowego. Przy wymianie oleju należy nabyć produkt, który będzie odpowiedni dla danego typu silnika. Czym kierować się przy zakupie?
Znaczenie oleju silnikowego
Olej silnikowy pełni bardzo ważną funkcję w samochodzie, ponieważ niweluje tarcie, zabezpiecza poszczególne elementy silnika, a ponadto chroni go przed zatarciem, oczyszcza go i schładza. W przypadku posiadania samochodu z filtrem cząstek stałych należy wybrać specjalny olej, który będzie w stanie z nim współpracować. Jeśli przy wymianie oleju nie zadbamy, aby wybrać prawidłowy produkt, silnik naszego samochodu nie będzie właściwie chroniony i może dojść do kosztownej w skutkach awarii.
Najlepiej przy wyborze oleju kierować się wskazaniami producenta pojazdu oraz instrukcji użytkowania samochodu. Click To TweetTam powinniśmy znaleźć pożądaną lepkość płynu eksploatacyjnego, określającą tarcie wewnętrzne cząstek oleju. Lepkość cieczy wybieramy według zaleceń producenta dbając o to, aby olej spełniał wszelkie stawiane mu wymagania.
Jaki wybrać typ oleju: mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny?
Podstawowa klasyfikacja olejów silnikowych wyróżnia oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. W obiegowym przekonaniu, oleje mineralne przeznaczone są do starszej generacji aut, które mają już co najmniej 100 tys. km na liczniku. Ich zaletą jest to, że nie obciążają zanadto uszczelnień silnika, które wraz z upływem czasu znajdują się w coraz gorszej kondycji. Wadą olejów mineralnych jest ich skłonność do szybkiego spadku poziomu lepkości i wydajności. Przy ich użyciu kierowcy dotkliwie odczuwają problemy z odpaleniem auta w czasie mrozów.
Syntetyki są aktualnie poddawane wielu różnym testom i uszlachetniane dodatkami, które nadają im najwyższą jakość i lepkość w skrajnych temperaturach.
Do samochodów sportowych zaleca się wykorzystywanie olejów specjalistycznych, które doskonale chronią silnik przed ostrym traktowaniem przez kierowcę.
Oznaczenia olejów – kluczowa zasada doboru
Wybór nowego oleju silnikowego powinien być podyktowany wskazaniami producenta. Oznaczenie znajdujące się na jego opakowaniu pokaże, w jakiej klasie lepkości jest klasyfikowany.
Liczba znajdująca się na końcu określa lepkość oleju w wysokich temperaturach i im będzie wyższa, tym olej jest gęstszy przy wysokiej temperaturze.
Zdecydowana większość producentów zaleca wybór olejów o lepkości 40 w temperaturach wysokich i jak najbliższych 0, przy temperaturach niskich.
Na opakowaniu można też znaleźć oznaczenia właściwe dla 2 specyfikacji jakościowych: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). API określa kategorie olejów za pomocą liter: S dla silników benzynowych i C dla diesli, a druga z liter oznacza jakość oleju – A jest najniższa, a im dalsza litera alfabetu tym jakość oleju silnikowego wzrasta. Dla silników benzynowych klasyfikacja kończy się na literze M, a dla diesli – F. Najnowsza specyfikacja ACEA wykorzystuje literę A dla silników benzynowych i B dla diesli oraz C dla samochodów z filtrem cząstek stałych. Im wyższa liczba przy literze, tym lepszy olej.
Olej silnikowy musi być dopasowany do wymagań producenta auta i nie warto na własną rękę zmieniać jego rodzaju.